Nowoczesne i bardzo dokładne układy hydrauliczne wymagają najwyższej czystości olejów hydraulicznych, która powinna być systematycznie sprawdzana. Luzy technologiczne na tłoczkach pomp czy suwakach rozdzielaczy i zaworów wynoszą od 2 do 8um.
Jeśli ciecz hydrauliczna jest zanieczyszczona, może ona powodować nieprawidłową pracę urządzeń i ich szysze zużycie. A pamiętajmy, że mamy tu do czynienia z bardzo drogimi elementami. Statystyki wskazują, że aż 80% awarii urządzeń hydraulicznych jest wywołana zanieczyszczonymi olejami hydraulicznymi.
Zanieczyszczenia w układzie hydraulicznym mogą pochodzić z zewnątrz – na przykład przy napełnianiu układu olejem bez określonej klasy czystości – lub mogą powstawać w wyniku zmęczeniowego zużycia elementów współpracujących.
Podstawowym obowiązkiem służb odpowiedzialnych za prawidłową eksploatację układu hydraulicznego w urządzeniu jest:
W zakresie czystości olejów obowiązuje norma europejska ISO 4406 lub równie często spotykana norma amerykańska NAS 1638. Klasyfikuje ona oleje do poszczególnych grup w zależności od zawartych w oleju zanieczyszczeń:
ISO 4406 | Liczba cząstek 10 um w 1 cm3 | NAS 1638 | Urządzenia hydrauliczne |
---|---|---|---|
26/23 | 140 000 | Układy o bardzo małej precyzji, pracujące do 10 MPa. | |
25/23 | 85 000 | ||
23/20 | 14 000 | ||
21/18 | 4 500 | 12 | |
20/18 | 2 400 | ||
20/17 | 2 300 | 11 | Proste układy hydrauliczne niskociśnieniowe do 16 MPa. |
20/16 | 1 400 | ||
19/16 | 1 200 | 10 | Pompy zębate, siłowniki, zawory dławiące. |
18/15 | 580 | 9 | |
17/14 | 280 | 8 | Pompy tłoczkowe i łopatkowe. Zawory proporcjonalne. |
16/13 | 140 | 7 | |
15/12 | 70 | 6 | Układy wysokociśnieniowe do 32 MPa z elementami proporcjonalnymi i dużym obciążeniem roboczym. |
14/12 | 40 | ||
14/11 | 35 | 5 | |
13/10 | 14 | 4 | |
3 | |||
12/8 | 5 | 2 | Bardzo precyzyjne układy hydrauliczne powyżej 32 MPa. |
10/8 | 3 | ||
10/7 | 2,3 | 1 | |
10/6 | 1,4 | ||
9/6 | 1,2 | 0 | |
8/5 | 0,6 | 00 | |
7/5 | 0,3 | ||
6/3 | 0,14 | ||
5/2 | 0,14 |
Osiąganie dużej żywotności elementów hydraulicznych będzie uzależnione w zdecydowanym stopniu od stałego nadzoru nad utrzymaniem właściwej klasy czystości oleju w układzie. Okresowe sprawdzanie klasy czystości oraz dokonywanie filtracji eliminuje kosztowne wymiany olejów.